
ניהול זמן אפקטיבי
נובמבר 25, 2022
שקיפות ובקרה פיננסית (צ'ק אפ פיננסי)
דצמבר 8, 2022בין אם אתם משקיעים לטווח ארוך, וותיקים ונטולי רגש שמתעלמים באלגנטיות מתנודות השוק ובין אם אתם משקיעים חדשים שנכנסו בדיוק בנקודה הכי גרועה השנה ומודאגים מאוד לגבי ההמשך, את שמונת הגרפים הבאים אתם חייבים להכיר.
השקעה בתקופות של תנודתיות יכולה להיות קשה, בטח כאשר אי הוודאות חוגגת עם אירועים מקומיים וגיאופוליטיים רגישים שיכולים להסלים בכל רגע נתון. אחת הדרכים הכי טובות להתמודד עם השקעות בתקופות כאלה היא לשנות סיסמא בעיניים עצומות כך שתאבדו גישה לתיק (בתקווה שזה תיק שנבנה עם מחשבה, בהתאם למטרות, מפוזר מספיק ובטווח ההשקעה הרצוי) או לחלופין לאבד תחושת זמן בטיק טוק עד שהמגמה הנוכחית תעבור. דרך נוספת היא להביט שוב בפרספקטיבה היסטורית של התנהגות השוק ולמסגר מחדש אירועים בודדים אל מול התמונה הרחבה.
מסחר יומי שקול להטלת מטבע
בין 1980 ל-2022, מדד הסנופי (S&P 500) סגר מסחר יומי עם תשואה חיובית רק ב-54% מהימים. אז הסיכוי שהמניות יעלו או ירדו בכל יום נתון הוא שווה ערך להטלת מטבע. או הימור על שחור או לבן ברולטה. אבל אם נסתכל על שנה שלמה, התמונה משתפרת באופן דרמטי. במהלך אותה תקופה של 42 שנים, מדד S&P 500 סיים את השנה עם תשואה חיובית מעל 75% מהזמן. גם כאשר במהלך השנה התנודתיות הביאה לירידה ממוצעת של 14%.

בגרף מעלה ניתן לראות כי גם בשנים טובות יש תנודתיות שיכולה להרתיע או לבלבל משקיעים אבל במבט שנתי ולאורך כל התקופה, 32 מ-42 השנים שנמדדו הסתיימו בצורה חיובית.
אולי הפעם זה יהיה שונה?
בשווקים הפיננסיים, התנודתיות הקיצונית ביותר מונעת על ידי אי ודאות. משקיעים מעבדים את הנתונים (כותרות החדשות, נתונים כלכליים, ציפיות, שיעורי ריבית, רווחי חברות, אירועים גיאופוליטיים וכׂ) והנכסים מקבלים תמחור בהתאם. כלי התקשורת מייצרים רעש בדמות סוף העולם, בעיקר כי זה מוכר. למרות שהנסיבות לירידות בשווקים שונות ומשתנות ממשבר למשבר הכותרות די דומות.
לא נעים להיות בעיצומו של משבר או מיתון אבל מי שמחזיק מעמד והגיע מוכן (קרן ביטחון, השקעות שלא בהלימה עם שוק ההון, מומחיות ומקצועות שמייצרים כסף בכל תקופה) יזכו ליהנות מתשואות דו ספרתית ב-12 החודשים שלאחר סיום המשבר. ציינתי את ה"מוכנות" כי היו תקופות שהתאוששות מהמשבר לקחה כמה שנים טובות ובדרך חלק מהאנשים נקלעו למשבר אישי או משפחתי (אבטלה).

מיתון זה דווקא בסיס טוב לתשואה עודפת
יש לא מעט סיפורים על כך שהרבה עשירים עשו את הונם כשהלכו נגד הזרם. אחד המשפטים המוכרים בהקשר הזה הוא של פיליפ דה רוטשליד "כשיש דם ברחובות זה הזמן לקנות". אולי תהיו מופתעים לגלות שב-69 השנים האחרונות, בממוצע, התקופה שלאחר מיתון השיאה בסבירות די גבוהה תשואות מצטברות חיוביות. בממוצע 16% תשואה לאחר שנה ו20% לאחר שנתיים. אמנם לא ניתן לדעת מתי תתחיל ותסתיים כל תקופה כזו אך זה זמן טוב להזכיר לנו שהשקעה בזמן מיתון אולי מלווה בחששות רבות אך בסופה פיצוי שיכול להיות לא רע.

תמיד יש זמן "הגיוני" למכור
המציאות דינמית ונדמה שתמיד מגיעות סיבות טובות למכור את תיק ההשקעות או חלק מהמניות בשביל להגיע לחוף מבטחים מפני מה שעלול לקרות. הביטו בגרף מטה, בכל תקופה יש משבר או סיפור חדש שעלול לערער את המצב ולפעמים זה מתממש, מצד שני השוק תמיד מתגבר ופורץ שיא חדש. לפחות היסטורית. תזכורת לעצמנו שזמן בשוק תמיד ינצח את תזמון השוק.

השקעה עוסקת בזמן בשוק, לא בתזמון השוק
עוד גרף לגבי תזמון שוק. העסק תמיד מתחיל להתאושש (איקס אדום) לפני סיום המיתון (הצללה אפורה). לדוגמא שוק המניות הגיע לתחתית ב-9 במרץ 2009 אך האבטלה הגיעה לשיא באפריל 2010, ומי שחיכה לנתוני האבטלה פספס ריצה מעלה של עשרות אחוזים.

והנה עוד תרשים מעניין של ג'יי פי מורגן על מה קרה להשקעה של 10,000 דולר בין ה-1 בינואר 2002 ל-31 בדצמבר 2021. כל ניסיון לצאת ו"לעקוץ" את השוק יכל לעלות בתשואה גבוהה. עוד סיבה להיות "בפנים" ולעצום עיניים.

מצננים התלהבות
אין אפשרות לאף אחד לדעת מה יקרה מתי. כל התחזיות מבוססות על ניחושים מושכלים במקרה הטוב והימורים פרועים במקרה הרע. צריך גם לקחת בחשבון תקופות ארוכות של אפס תשואה ראלית. תקופות דשדוש שיכולות לקחת כמה שנים טובות ולהשאיר אתכם באותו מקום עם אקסטרה תנודתיות לכאן או לשם, יכול להיות שאנחנו נכנסים לתקופה כזו עכשיו.
קל להסתכל בתרשימים של ירידות קודמות ולחשוב לעצמנו "איך פספסתי הזדמנות להיכנס". אבל בזמן אמת, כשכולם זועקים דרמה ואי וודאות, השפל יכול להרגיש כמו הכל מלבד הזדמנות קנייה.

לא רק ארה"ב
ארצות הברית מייצגת כיום 60% משוק המניות העולמי. למרות שהעשור פלוס האחרונים התמקד בתשואות שעשתה ארה"ב חשוב לזכור שהשווקים הם מחזוריים, כך שהביצועים החורגים של ארה"ב בעת הנוכחית לא צפויים להימשך לנצח.
לדוגמה, מי זוכר את 'העשור האבוד' עבור מניות בארה"ב שהחל בתחילת שנות ה-2000? בין השנים 2000 – 2009, מדד S&P 500 ירד ב-9.1% במצטבר לעומת "שאר העולם" מדד ה-MSCI EAFE, שנהנה מעליות של 30.7% במהלך אותה תקופה.
פיזור רחב שעוקב אחרי מרבית כלכלות העולם אמור להיות חסין מפני שבירות של מדינות וגאוגרפיות שונות. הדמוגרפיה משתנה וטכנולוגיה תמשיך לשבש את השגרה שלנו. חשיפה רחבה ככל הניתן תוודא שאנחנו צומחים במקביל להתפתחויות הגלובליות.

שיעור בהיסטוריה
העובדה שבני אדם לא לומדים כלום ממה שההיסטוריה מנסה ללמד אותם, היא למעשה השיעור החשוב ביותר שאפשר ללמוד מההיסטוריה. הציטוט הזה של אלדוס האקסלי (סופר ומשורר בריטי) הוא אולי תמצית כל הפוסט הזה. בדיעבד קל לראות את הדברים והמגמות, ברגע האמת יש תחושה שהפעם הכל יהיה אחרת ויש הססנות רבה לקבל החלטות וליזום פעולות. הסבירות לכך שהכל יקרוס עלינו דווקא הפעם היא כמובן נמוכה וכתבתי בעבר על למה השוק עולה לאורך זמן. זה לא שיש למישהו כדור בדולח, ואף אחד באמת לא יודע לתזמן את השוק ביעילות ולאורך זמן. אבל אם יש תכנית ארוכת טווח, לכסף יש מטרה כלשהי ומשם נגזרת תכנית השקעה (בשוק ההון ומחוצה לו), תכנית שכוללת התייחסות לסיכוני מאקרו, מיקרו ופרט אין אלא להמשיך לפעול תוך כדי התעלמות מהרעש.
ומה איתי? אני בכלל חושב שהפיזור צריך להיות הרבה יותר רחב משוק ההון, עם נדל"ן מקומי ומעבר לים, במטבעות שונים אך יציבים, בהשקעות אלטרנטיביות שלא בהלימה עם שוק ההון וגם קצת בקריפטו רחמנא ליצלן. כך שתמיד יש ערוץ השקעה שמייצר תשואה. קשה לי עם כל הביצים במקום אחד. אבל זה אני.
מזמין אתכם להיכנס לעמוד המאמרים הקשורים לשוק ההון וכלכלה, להרחיב את הידע ולקבל פרספקטיבה רחבה עם תובנות אישיות.





