
הסיפור על ריי קרוק ומקדונלדס
דצמבר 20, 2020בדרך למשבר פיננסי – חלק ב'
דצמבר 20, 2020עושר חופש ודמיונות
מהו עושר אמיתי? זמן וחופש. מה הוא כסף אם ככה? כלי למסחר בזמן ובחופש שלנו. אנחנו נכנסים לתקופה של משבר כלכלי גדול יותר משהעולם ידע אי פעם, והמשבר הזה יביא איתו גם הזדמנויות גדולות. זה נראה כאילו אנחנו מתחילים לראות את הסוף של המשבר, הודעות על חיסונים, הבורסות מתחילות להתאושש אבל זה הכל פיקציה ודמיון. העולם מפנה גבו לכסף אמיתי והולך שולל אחרי שימוש בשטרות ומטבעות, וכך נגזלים מאיתנו זמן וחופש יקרים. איך זה קורה? על ידי "גניבת" כוח הקניה שלנו. אינפלציה. נגיע לזה בהמשך.
מה שהיה הוא מה שיהיה
בספר קהלת נכתב "מַה שֶּׁהָיָה הוּא שֶׁיִּהְיֶה, וּמַה שֶּׁנַּעֲשָׂה הוּא שֶׁיֵּעָשֶׂה, וְאֵין כָּל חָדָשׁ תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ". אגב, מיהו קהלת? על פי חז"ל קהלת הוא שלמה המלך, על שם שקיהל חכמות רבות. מבט להיסטוריה הוא בבואה לתוך העתיד שכן יש מחזוריות שלא מדלגת גם על כלכלות ושווקים. אנחנו הולכים לנסות לחזות מה יהיה בעתיד, לא כי אנחנו שוטים אלה כי אולי ידע נוסף יעזור לנו להיערך למשבר ולהזדמנויות שיצמחו מתוכו.
הערפל והפירמידות
כמו בכל דבר שיש בו כסף גדול תמיד יהיו מונחים מעורפלים, חצאי מידע וסיבוכים שונים שיקשו על האדם מהמניין לקבל החלטות פשוטות שייטיבו עבורו. מי מכם מבין את הפנסיה או הביטוחים שלו בצורה כזו טובה שכל הנאמר שם שקוף וברור עבורו? מעטים מאוד. -לא רחוק מאתנו במצרים, שם הכל התחיל. לפני 5000 שנה המצריים התחילו להשתמש בכסף וזהב כמטבע העיקרי שלהם. לא היה אפשר לקרוא לזה כסף במובן שאנו מכירים היום, חתיכות הכסף והזהב היו בגדלים ומשקלים שונים וגם מידת הטוהר שלהם לא הייתה זהה. ומפה גם סחר החליפין היה בעיקר משחק של ניחושים להחלפת סחורות.
ההבדל שבין מטבע לכסף
אחת הסיבות שבה אנו נמצאים בבלגן פיננסי היא בגלל שרוב האנשים לא מבינים את ההבדל שבין מטבע לכסף.
מטבע \ שטר – אמצעי חליפין, נייד, עמיד, ניתן לחלוקה ובר חליפין (כלומר כל יחידה שלו זהה ליחידה מאותו הסוג). המאה שקלים שאני מחזיק בכיס כרגע שווים למאה שקלים שלכם.
כסף – הוא כל הדברים שציינתי למעלה וגם יש לו ערך אמיתי שנשמר לאורך זמן. כסף וזהב הם משאב מוגבל, אי אפשר להדפיס אותם, הם עמידים ושומרים על ערכם. אגב, זה נכון גם לכל סחורה אחרת. נפט לדוגמא. הבעיה עם נפט שאתה לא יכול לסחוב חבית על הגב בשביל לקנות חלב בסופר.-מה קורה כשממשלות מדפיסות עוד ועוד כסף? מתחיל להיווצר נתק שבין ערך הכסף לערך המטבעות. רוב השטרות שהודפסו בעולם כיום לא מגובים על ידי כסף או זהב. אז מה הערך האמיתי שלהם? כנראה שכלום.
שטרות אמון
לא קראתי את תקנון הפדרל ריזרב אבל קראתי על אנשים שקראו אותו ושם נכתב שחור על גבי האינטרנט שהשטרות המודפסים הם שטרות "אמון", שטרות ללא ערך כספי אמיתי. שטרות שלא מגובים בשום דבר פיזי מאחוריהם. ממש יש מאין. כסף מונופול. אז נשאלת השאלה, זה לא משהו חדש שמדפיסים שטרות (אמנם לא בכמויות של העת הנוכחית) זהו כלי שמדינות וכלכלות משתמשות בו. האם מתישהו בהיסטוריה שידועה לנו הדפסות שטרות ללא גיבוי של משהו פיזי מאחוריהן, שרדו? התשובה היא לא. לא הייתה פעם אחת בהיסטוריה ששטרות שהודפסו ללא גיבוי שמרו על ערכן. כולם התאפסו מתישהו. האם זה יהיה שונה עם הדולר או השקל, או כל מטבע אחר? כנראה שלא.-מאז הקמת הפדרל ריזרב ב1913 הדולר איבד 95% מכוח הקניה שלו. לפני מלחמת העולם הראשונה כל שטר שהונפק\הודפס הוטבע עליו "X דולרים שישולמו למחזיק על פי דרישה". שטר מגובה כסף. אם היה לך שטר של 20 דולר זה אומר שאיפשהו היו 20 מטבעות פיזיים בכספת. השטר זה בעצם פיקדון\ערבות שהכסף באמת שם. אם נפשט את זה – הגעתם למסיבה ביום חורפי, בכניסה אתם "מפקידים" את המעיל ובתמורה מקבלים פתק עם מספר שבו מאוחסן המעיל שלכם. הפתק הוא בעצם שטר הבעלות על המעיל.
"גניבת" כוח הקנייה שלנו
אינפלציה היא הרחבה של היצע המטבע. דפלציה היא התכווצות של היצע המטבע. ככל שאנחנו מגדילים את היצע המטבע המחירים עולים בסופו של דבר ואם אתה מגביל את כמות המטבע המחירים נופלים. אז נשאלת השאלה, אם באמת היצע הכסף גדל כל כך משמעותית למה המחירים לא גדלו הרבה יותר מכפי שהם באמת. והתשובה לזה היא שהמון דולרים שהודפסו ייצאו החוצה למדינות אחרות ברחבי העולם בתמורה לסחורות, מכוניות ושאר תופינים. עד כה הכל על הכיפק וכולם מרוצים, אבל יום אחד, והיום הזה מתקרב, מדינות העולם יאמרו "רגע, עצרו הכל", אנחנו לא מוכנים להשתתף במשחק הזה יותר. יש כל כך הרבה דולרים שהם הופכים להיות חסרי ערך. המדינות הללו יחפשו תחליף לדולר ואז הדולרים יתחילו לחזור הביתה, לאמריקה. כל כך הרבה דולרים יחזרו, האינפלציה תעלה ואז נתחיל לראות קריסה של הדולר. לפחות במונחים של כוח קניה.-אינפלציה מביאה איתה בעיות, בעיקר כשזה נוגע למחיר האוכל. דבר בסיסי להישרדות. זה היה זרז לאביב הערבי, זה גרם למהפכה הצרפתית ומהפכות אחרות לכל אורך ההיסטוריה. ב2009 לאחר משבר הבנקים הגדול החל מהלך לחלץ אותם על ידי הדפסת כספים. יש מאין כבר אמרנו?. פרס על זה שהם כמעט גרמו לקריסת הכלכלה. אז אם שמעתם על המונחים – הקלה כמותית \ חילוץ \ תכנית תמריצים וכ' תבינו שזה ההוקוס פוקוס של הדפסת הכספים.
שלא תטעו, זו לא בעיה רק של ארה"ב והמשבר לא הולך להיות רק שם. זו בעיה גלובלית. חגיגת ההדפסות היו בכל מקום ובכל זמן אבל לא בהיקפים כאלה אדירים. הפד "הדפיס" השנה 9 טריליון דולר. סכום שיותר גדול מהדפסת הכספים שהיו שם במאתיים השנים האחרונות.
סיכום ומבט להמשך
העושר האמיתי שלנו הוא הזמן והחופש. כסף הוא כלי לסחור בזמן וחופש. זהב וכסף בניגוד לשטרות מנייר הוא הכסף האולטימטיבי בגלל תכונותיהם שציינו למעלה. שטרות הנייר שלא מגובים בכסף וזהב עתידם לחזור לערך הסגולי שלהם. אפס. בפוסט הבא נדבר על ההיסטוריה ואיך היא חוזרת על עצמה כל פעם מחדש. אפילו אותי זה מרתק.
מעבר מהיר למאמר ההמשך "בדרך למשבר פיננסי – חלק ב'"




